Begeleid afvallen

Meer dan 40% van de Nederlanders heeft overgewicht!
Bron: CBS

Onder afvallen verstaan we;
Lichaamsvet verliezen & spiermassa behouden.
Maar hoe kun je dat nu het best aanpakken?

N.B. Het Paleo eetpatroon is één van de beste methodes om af te vallen / af te slanken!

Voor degene die moeite hebben om hun eigen eetpatroon aan te passen, hebben we diverse mogelijkheden om eetschema’s (dagmenu’s) te maken.

——————————————————————————-
Hoe gaat dat “afvallen” nou in zijn werk?

De 4 principes van gewichtsverlies:
1.  Ga sporten, dit zorgt ervoor dat je metabolisme (stofwisseling) omhoog gaat en zorgt voor een hoger verbruik
2.  Zorgen dat je spierweefsel behoudt! en beter nog; wat extra spiermassa opbouwen (spieren verbruiken dagelijks meer dan 70 % van je energie, bovendien verbrand je vóóral met je spieren lichaamsvet; door een hogere ruststofwisseling)
3.  Zorgen dat je méér verbruikt dan dat je via je voeding binnenkrijgt → zie ook 1. en 4.
4.  Verander je eetpatroon

1. Ga sporten, dit zorgt ervoor dat je metabolisme (stofwisseling) omhoog gaat;
Maar ook omdat je zo’n 400-500 calorieën verbruikt per uurtje stevig trainen, dit hangt natuurlijk van sport tot sport af en natuurlijk van de hoeveelheid spiermassa die je hebt, óók heb je door het sporten te maken met een na-verbrandeffect, deze is afhankelijk van de soort sport, bij fitness & krachttraining is deze groter dan bij duursporten. Bovendien zorgt regelmatig sporten ervoor dat er allerlei (hormonale)processen in het lichaam veranderen zodat je fitter, sterker, beter belastbaar wordt, je bloeddruk gaat omlaag, je uithoudingsvermogen (conditie) gaat omhoog etc. etc.

2. Zorgen dat je spiermassa behoudt! maar beter nog, wat extra spiermassa opbouwen;
Je moet je spieren zien als een kachel, hoe groter de kachel des te meer energie de kachel kan verbranden. Bovendien verbranden vóóral je spieren vet en aangezien je spieren dagelijks meer dan 70 % van je energie verbruiken kun je hiermee zorgen dat je 24 uur per dag, 7 dagen per week méér vet gaat verbranden zonder dat je er ook maar iets extra’s voor hoeft te doen.

Denk eraan; hoe méér spieren, hoe minder vet, hoe slanker je bent!
1 kg vetweefsel neemt 4-maal zoveel ruimte in beslag als 1 kg. spierweefsel (spierweefsel heeft een grotere dichtheid -soortelijke massa- dan vetweefsel)

3. Zorgen dat je méér verbruikt dan je via je voeding binnenkrijgt;
Met andere woorden je zult dus moeten zorgen voor een “negatieve Energie-balans” ongeveer 300 – 500 calorieën onder je E-balans. Je E-balans is de hoeveelheid calorieën die je per dag nodig hebt om te kunnen leven, werken, sporten, etc. Deze E-balans is dan ook voor iedereen anders omdat iedereen verschillend is en een andere leefwijze heeft, deze E-balans kun je laten berekenen door ons.

4. Verander je eetpatroon;
–       Ga vaker eten: om de 2,5 – 3 uur, dus zo’n 5-6 (kleine) maaltijden per dag, voor constante toevoer van bouw- en brandstoffen, de ‘kachel’ moet blijven branden, deze 5 maaltijden alléén zorgen er vrijwel al voor dat je zo’n 500 calorieën per dag minder binnenkrijgt → omdat je géén honger krijgt met 5-6 maaltijden, dus óók minder toe hoeft te geven aan tussendoortjes.

–       Ga méér eiwit eten: dus eiwitrijkere maaltijden → deze zorgen ervoor dat je een hogere verbranding krijgt en een verzadigd gevoel → dus vlees, vis, kip, zuivel, noten. 1,5 – 2 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht per dag, weeg je 75 kg. ga dan 112 – 150 gram eiwit per dag eten.

–       Zoveel mogelijk ”enkelvoudige” koolhydraten proberen te vermijden en deze vervangen door“complexe” koolhydraten. Ofwel koolhydraten met een hoge G.I. waarde vervangen door koolhydraten met een lage GI waarde (GI = Glykemische Index) wat weer staat voor: de snelheid waarmee zetmeel (koolhydraten) door het lichaam verteerd en opgenomen wordt > hoe lager de waarde hoe langer je energieafgifte, wat weer zorgt voor een minder hoog bloedsuikerspiegel > wat weer zorgt voor een verzadigder gevoel en minder honger. Door enkelvoudige koolhydraten (suikers) gaat je bloedsuikerspiegel enorm omhoog, je moet dus zorgen voor zo min mogelijk schommelingen van je bloedsuikerspiegel.
N.B. Goed zou zijn om je eigen koolhydraten-consumptie eens onder de loep te nemen, we eten al snel te veel hiervan, denk aan; brood, pasta, aardappelen, rijst, koekjes, snoepjes en alle toegevoegde suikers aan veel producten waarvan je het niet zo snel verwacht…

Er is een relatie tussen onze overmatige koolhydraten-consumptie en overgewicht (bijna de helft van alle Nederlanders heeft overgewicht – mannen 54%, vrouwen 43% in 2012. Bron;http://www.convenantgezondgewicht.nl/download/158/monitor_convenant_gezond_gewicht_2012.pdf)

Gaat het bovenstaande je nog boven de pet en wil je graag kant-en-klare voedingsschema’s die bij jou passen?
Dan is BODY SUPPORT iets voor jou, zie boven!

Trouwens:
Gooi je weegschaal maar de deur uit, want als je door het sporten 5 kg. vetmassa bent verloren en je hebt  5 kg. spiermassa gewonnen dan geeft die weegschaal nog hetzelfde gewicht aan als daarvoor terwijl je wel slanker geworden bent… dus ga je lichaamsmaten opmeten met een centimeterband en regelmatig, om de 6 weken bijvoorbeeld, wéér meten:

– 1. bovenbeen
– 2. heup
– 3. taille (over de navel)

vaak merk je zelf wel dat je omvang bent kwijtgeraakt omdat een broek bijvoorbeeld te groot is geworden voor je (lees: niet de broek is groter geworden, maar je bent zelf slanker geworden)

Succes!