Krachttraining t.b.v. andere sporten

Krachttraining voor (top)sporters

Het fysiek (kracht)trainen ten behoeve van een andere sport wordt op vele manieren gedaan.
Maar wat is voor jouw sport een goede, of beter gezegd de beste methode? Je moet je als sporter altijd afvragen; leidt de winst in kracht door krachttraining ook tot een betere sportprestatie? Waar het uiteindelijk toch vooral om gaat!

Voorbeeld 1]
De 100 meter sprint. Is het de sterkste atleet die wint? Is het de atleet met de grootste spiermassa die wint? De winnaar blijkt het grootste vermogen te hebben. Uiteraard in relatie tot zijn of haar lichaamsgewicht.
Tevens zie je hier dat Usain Bolt (Wereld recordhouder en Olympisch kampioen met 9.58 sec.) de langste van alle top-sprinters is met een lengte van 1.96 m. en voor de 100 meter slechts 41 stappen nodig heeft waar de meeste andere sprinters zo’n 44 stappen doen over de 100 meter. Bolt doet er trouwens wel iets langer over om op topsnelheid te komen met zulke lange benen.

Voorbeeld 2]
Een kogelstoter kan zijn of haar andere arm (en zwakke kant) nog zo sterk gaan maken maar zal nooit met deze andere arm zo ver gaan stoten als zijn of haar goede (werp/stoot) arm. Hoe sterk hij of zij deze andere arm (en de romp & beenspieren die ook met de totale beweging meedoen en worden aangesproken) ook maakt. Toename van kracht is dus niet genoeg om de kogel verder te doen stoten. Hetzelfde geldt voor een voetballer die vanaf jongs af aan niet met beide benen leert schieten, hij of zij gaat dat niet met krachttraining rechtzetten. Daar is meer voor nodig, een heel belangrijke factor naast kracht en een vergroot vermogen is de NEURALE aansturing.

Ook een belangrijk gevolg van krachttraining die meespeelt is de; blessurepreventie. Deze “bijkomstigheid” wordt vaak onderschat of zelfs helemaal vergeten maar is naast de prestatieverbetering voor de sport dé belangrijkste factor van krachttraining, want blessureleed werpt een sporter meestal ver terug en haalt hem of haar uit de roulatie = achteruitgang.

M.E.
Movement Efficiency (M.E.)

Bij De Sportschool wordt er getraind volgens het principe van verbeterde coördinatie en bewegingsefficiëntie, ook wel Movement Efficiency genoemd. Lees hier meer over het trainers-collectief dat is opgezet door krachttrainer Ton Leenders.

Vrij halteren
Het vrij halterwerk (lees; het trainen met een Olympische halter) is een zeer veelzijdige trainingsaanpak. Waarom heeft deze ijzeren stang meer voordelen dan trainen op fitnesstoestellen en het trainen met dumbbells? Dat zijn er een aantal:

– Veel spiergroepen tegelijkertijd aangesproken
– Meerdere gewrichten tegelijk aan het werk
– Continue een beroep op de gehele coördinatie en balans, de propriocepsis
– De “Powerzone” wordt goed aangesproken. Het gehele gebied van de kniestrekkers (en buigers) en heup / rugstrekkers (en buigers).
– (Met de “Powerzone” wordt het vermogen gegenereerd voor het werpen, springen en sprinten)
– Er worden hoge snelheden bereikt
– En als laatste; versnelling wordt getraind.
– En deze laatste -versnelling- is waarschijnlijk dé belangrijkste maar meest onderschatte trainingsprikkel.

Denk aan oefeningen zoals:

– Kniebuigen (Squats, voor en achter)
– Voorslaan (Cleans, power-cleans)
– Trek-vormen (High pull’s, Snatch)
– Druk-vormen (Push press, Jerk)

Allemaal bewegingen uit het gewichtheffen (= vrij halteren), wat een zeer goede transfer heeft naar andere sporten, vooral vanwege het grote vermogen dat hiermee geleverd kan worden, deelbewegingen zoals pulls en squats (kniebuigen) zijn relatief makkelijk aan te leren zodat er al snel enig resultaat geboekt kan worden op het gebied van kracht- en vermogens toename. En natuurlijk de daaraan gekoppelde blessurepreventie!
Een groep topschaatsers heeft eens geopperd om de term krachttraining om te dopen tot VERMOGEN-training.

Soms wordt het fysiek (kracht)trainen t.b.v. een bepaalde sport ook wel “sport-specifieke krachttraining” genoemd, wat overigens helemaal niet klopt want krachttraining kan nooit sport-specifiek zijn – behalve wanneer het gaat om de sporten Olympisch gewichtheffen (Snatch / Clean & Jerk) en het Powerlifting (Deadlift, Squat, Bench Press).

Let op:
– Ga niet zomaar bewegingen uit jouw sport, verzwaard uitvoeren, dit kan juist averechts werken.
– Ga niet trainen op een bodybuilding manier, waarbij vooral elke spier afzonderlijk, geïsoleerd en op spiermassa wordt getraind.
– Ga niet zomaar op een uitputtende manier krachttrainen zoals veelal bij Crossfit wordt gedaan.
– Ga niet krachttrainen op uithoudingsvermogen of met een grote omvang (veel oefeningen en lang van duur).
Krachttraining moet vooral dienend aan de hoofd-sport zijn en geen sport op zich worden.

Wees dus altijd kritisch op wat een krachttrainer of fysiotherapeut jou als sporter aanbiedt!

Meer weten over krachttraining voor (top)sporters of voor trainingen op locatie, bijv. op jouw club.
Bel dan met 0591-227455 en vraag naar Richard.

Krachthonk / fitnessruimte inrichten
Ook verzorgen wij de volledige make-over van het ‘krachthonk’ of fitnessruimte van jouw club.
Nog geen krachthonk of fitnessruimte? Dan kunnen wij daarbij adviseren om voor een zeer aantrekkelijke prijs (zelfs onder de € 1000,-) deze te realiseren.