Olympisch Gewichtheffen

Olympisch Gewichtheffen is een krachtsport waarbij er een halter met gewichten van de grond tot boven het hoofd gebracht moeten worden. Het is een heel technische krachtsport want het vergt doorzettingsvermogen om bewegingen te perfectioneren en te fine-tunen maar ook kracht om met steeds zwaardere gewichten te werken.

Het Gewichtheffen (soms ook wel aangeduid als ‘Olympische lifts’) wordt ook veel gedaan als krachttraining voor andere sporten om de prestaties; explosiviteit / snelheid / kracht van de eigen sport te verbeteren (zie ook: krachttraining voor (top)sporters) maar ook vanwege het blessure-preventieve aspect wordt er met halters getraind.
Met Gewichtheffen werk je op een zeer effectieve wijze aan; kracht, vermogen, balans, coördinatie, mobiliteit en zelfs spieropbouw.
Gewichtheffen maakt je als sporter zeer explosief, daarom doen er ook zo veel topsporters aan krachttraining bestaande uit diverse (deel)oefeningen uit het Gewichtheffen. (Krachttraining voor (top)sporters)

Het Gewichtheffen vereist een speciale halter van 20 kg. met een diameter van 28 mm. De meeste halters bij fitnesscentra hebben een diameter van 32 mm. Bovendien zijn deze halters niet bestand tegen vallen en zijn ze van een andere soort staal m.a.w. ze hebben geen “elastische energie”. Eigenschappen die een echte Gewichthef-halter wel bezit. Dames-halters wegen 15 kg. en hebben een diameter van 25 mm.
Een andere vereiste, zijn de speciale volrubberen schijven, ook wel “bumperplates” genoemd, deze zijn net als de halter bestand tegen vallen van hoogte. De Sportschool beschikt over deze materialen,  ze zijn absoluut noodzakelijk om goed te kunnen ’tillen’ en zonder deze materialen kun je niet goed Gewichtheffen en de Olympische lifts niet optimaal doen en zul je dus onvoldoende progressie kunnen boeken.

Het Olympisch Gewichtheffen als wedstrijdsport bestaat uit 2 onderdelen:

1] Trekken (SNATCH)
De halter moet in één vloeiende beweging boven het hoofd gebracht worden.

Snatch / Trekken

(foto; Hookgrip)

2] Stoten (CLEAN AND JERK)
De halter moet eerst omhoog worden getrokken waar hij op de schouders / bovenkant borst wordt opgevangen, alvorens deze explosief moet worden uitgestoten boven het hoofd.

Stoten / Clean and split jerk

(foto; Hookgrip)

De Jerk (het uitstoten van de halter boven het hoofd) wordt door sommige Gewichtheffers ook wel met een Squat Jerk gedaan zoals hieronder te zien is.

Stoten / Clean and squat jerk

Vrij Halteren

Er zijn dus 2 wedstrijdonderdelen maar veel meer deel-bewegingen die je afzonderlijk kunt trainen. Denk maar aan een front-squat (kniebuigen voor), power-clean (kracht voorslaan), power-snatch (kracht trekken), push press (uitstoten), high pull (hoog trekken) etc. etc.
Alles wat je met een Olympische halter kunt doen wordt ook wel “vrij halteren’ genoemd.
Met name deze deel-bewegingen worden door veel (top)sporters gedaan om sterker en explosiever te worden, denk aan sprinters, schaatsers, handballers, bobsleeërs maar ook turn(st)ers van 40-45 kg. kunnen veel baat hebben bij het vrij halteren.

Crossfit

Deze populaire “nieuwe” vorm van fitness maakt veel gebruik van bewegingen uit het gewichtheffen zoals o.a.:
– Snatch
– Clean
– Front squats
– High pulls
– Jerks
– Push press
Crossfitters die hun vaardigheden op de Olympic Lifts willen verbeteren kunnen bij ons terecht voor training en bijscholing.
Het Gewichtheffen is bij Crossfit het moeilijkste en meest blessure gevoelige gedeelte van de WOD’s (Workout Of the Day). Helemaal omdat de WOD’s een wedstrijd-element hebben; op tijd en/of aantal herhalingen en dat juist vaak ten koste gaat van de technische uitvoering.
Je zou kunnen zeggen; Gewichtheffen is geen sport om zoveel mogelijk herhalingen mee te doen maar gaat vooral om éénmaal zo’n zwaar mogelijk gewicht van de grond (boven het hoofd) te krijgen.

Bij De Sportschool wordt het gewichtheffen onderwezen door Richard Moorman (Hunebed Sport) zelf wedstrijdgewichtheffer.

Websites omtrent Gewichtheffen:
www.nogb.org (Nederlandse Olympische Gewichthefbond)
www.iwf.net (Internationale Gewichthef federatie)
www.milo-assen.nl (Gewichthefclub uit Assen)
www.opleiding-personal-trainer.nl (Opleiding Gewichtheftrainer o.l.v. Remco Eenink)
www.allthingsgym.com (Gewichthef- & krachtsport)
www.tonleenders.nl (Krachttrainer Ton Leenders)
www.haltertraining.nl (Opleiding vrij halteren o.l.v. Ton Leenders)